{"id":722,"date":"2018-10-23T14:09:55","date_gmt":"2018-10-23T13:09:55","guid":{"rendered":"https:\/\/www.pp-power.com\/?p=722"},"modified":"2019-03-20T06:47:48","modified_gmt":"2019-03-20T05:47:48","slug":"eksport-at-de-foerste-100-faerdige-loesninger","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/blog\/eksport-at-de-foerste-100-faerdige-loesninger\/","title":{"rendered":"Eksport at de f\u00f8rste 100 f\u00e6rdige l\u00f8sninger"},"content":{"rendered":"

Min tur til Kenya i september-oktober 2018 havde til form\u00e5l at for testet importprocedurer, distribution, mobilbetalingssystemer og de partnerskaber vi har bygget op.<\/p>\n

Det var en tur med mange udfordringer – som heldigvis blev l\u00f8st til sidst – men som under vejs gav meget hovedpine. Her f\u00f8lger et udpluk af min dagbog fra turen:<\/p>\n

Dag 3.<\/b><\/p>\n

I dag skal vi pr\u00f8ve at f\u00e5 M-Pesa betalingssystemet registreret p\u00e5 vores nye server. Det er en lidt omst\u00e6ndelig proces, hvor man skal bruge MS internet Explorer, hvor der skal installeres et personligt certifikat p\u00e5. Herefter skal man oprette sig som bruger p\u00e5 M-Pesa \u2013 se denne vejledning fra iHUB:<\/p>\n

(https:\/\/ihub.co.ke\/blogs\/32058\/communitystories-guide-to-integrating-to-the-new-mpesa-api<\/a>)<\/p>\n

Noget omst\u00e6ndeligt og det lykkedes heller ikke fordi min email server i Danmark ikke svarede. I det hele taget var det meget, der ikke rigtigt ville lykkedes. Inden mailserveren holdt op med at virke, fik jeg besked p\u00e5 at vores gods ikke kommer til Nairobi f\u00f8r mandag i n\u00e6ste uge, s\u00e5 vi bliver yderligere forsinket ud af tolden. Og det certifikat som Intertek skal lave til fragten til Tanzania er fuld af fejl p\u00e5 b\u00e5de adresser, HS numre mv. Det virker ikke som om de har styr p\u00e5 det, i forhold til SGS som jeg plejer at bruge, men som ikke opererer i Tanzania. Til geng\u00e6ld er vores shipper Arusha Freight god og fanger de fejl der er opst\u00e5et.<\/p>\n

Jeg beslutter mig for at g\u00e5 ned i dalen \u2013 en tur p\u00e5 ca. 4 timer \u2013 for at klare tankerne og overveje om jeg skal tage tilbage til Danmark og vente p\u00e5 at tingene falder p\u00e5 plads. Det bliver sv\u00e6rt at n\u00e5 at komme ud i landsbyerne i Tanzania\u2026<\/p>\n

P\u00e5 vej ned f\u00e5r jeg et opkald fra vores softwareudvikler Mads i Danmark, der fort\u00e6ller mig at nu er der hul igennem til serveren igen. Det hj\u00e6lper p\u00e5 hum\u00f8ret og da jeg ef<\/p>\n

ter en rimelig anstrengende tur endelig er fremme ved SEGO Safari Lodge f\u00e5r jeg checket op op serveren derhjemme og kan ikke se at der har v\u00e6ret noget galt undtaget at der ikke har v\u00e6ret forbindelse, s\u00e5 det m\u00e5 v\u00e6re internetforbindelsen der har v\u00e6ret nede \u2013 det har jeg ikke oplevet f\u00f8r?<\/p>\n

Dag 4
\n<\/b><\/p>\n

I dag har jeg aftalt med vores lokale partner Deborah at vi fors\u00f8ger at kontakte en af de familier der var med sidste \u00e5r til testen for at h\u00f8re om de vi teste et batteri indtil de rigtige kommer op fra Nairobi.<\/p>\n

Inden vi tager ud til familierne tjekker Deborah og jeg op p\u00e5 M-pesa og det viser sig, at nu er vi blevet registret og har f\u00e5et de n\u00f8dvendige oplysninger for at komme videre i processen med at flytte API\u2019et over p\u00e5 en anden server. God start p\u00e5 dagen! Selvom alt det vi fors\u00f8gte i g\u00e5r var spildt og \u00e5benbart ikke n\u00f8dvendigt alligevel…<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Deborah har fundet en lokal ung gut Sam, der er med som tolk og m\u00e5ske ogs\u00e5 kan v\u00e6re en mulig agent. Vi finder en af familierne og de vil gerne v\u00e6re med igen og ogs\u00e5 gerne have et abonnement n\u00e5r vi er klar senere p\u00e5 ugen. Vi f\u00e5r sat solpanel op og tilsluttet LED p\u00e6rer og radio. De er meget glade for anl\u00e6gget. Jeg er sp\u00e6ndt p\u00e5 at h\u00f8re deres erfaringer senere p\u00e5 ugen.<\/p>\n

Da jeg kommer hjem igen p\u00e5 Sego Safari Lodge, m\u00f8de jeg direkt\u00f8ren Abraham og fort\u00e6ller og viser ham og overtjeneren Maina om vores nye produkt. Deborah har lavet en folder med priser og ydelser som de ogs\u00e5 f\u00e5r et eksemplar af. De er meget interesserede og beder dem om at tage fat i Deborah for n\u00e6rmere aftale. Abraham vil gerne k\u00f8be et anl\u00e6g kontant til brug som backup i et andet mindre hotel han og hans s\u00f8n ejer nede i Sego Center. Ogs\u00e5 andre g\u00e6ster p\u00e5 Safari Loge er interesserede i vores l\u00f8sning og jeg vil foresl\u00e5 Deborah at vi holder en slags show room her eller i Sego Center i l\u00f8bet af ugen.<\/p>\n

Alt i alt en god dag!<\/p>\n

Dag 6
\n<\/b><\/p>\n

Jeg tager hen til Muskut skole i dag for at hilse p\u00e5 l\u00e6rerne og tjekke op p\u00e5 solcelleinstallationen der.<\/p>\n

Det er dejligt at v\u00e6re tilbage og jeg f\u00e5r en varm velkomst. Jeg tjekker op p\u00e5 solcelle batterierne og de er tilsyneladende helt flade. Vi bliver n\u00f8d til at k\u00f8be et nyt, hvis vi ikke kan f\u00e5 dette her lavet. Det koster omkring 150$ og er n\u00f8dvendigt for, at de familier, der ikke har r\u00e5d til et panel, kan f\u00e5 ladet deres batteri op igen.<\/p>\n

Til frokost sidder jeg i frokoststuen sammen med l\u00e6rerne og da det bliver str\u00f8mafbrydelse s\u00e6tter jeg vores batteri til at drive TV (12V 36Watt) og satellit modtager. Det er en god reklame\u2026<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Om eftermiddagen efter, at jeg er taget hjem igen til Sego fors\u00f8ger jeg igen at f\u00e5 hul igennem til M-pesa, men det er det samme problem og der kommer ikke noget hj\u00e6lp fra M-pesa support. Til geng\u00e6ld har Mads f\u00e5et lavet grafer over forbrug og betalinger som han er ved at lave et dash-board med.<\/p>\n

Der er nu endelig bekr\u00e6ftelse p\u00e5 at batterierne kommer i aften og shipperen Andrew, mener at han kan have det ude af tolden torsdag middag, s\u00e5 vi kan komme rundt til familierne i weekenden inden jeg skal videre til Tanzania mandag!<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Om aftenen kommer viceskoleinspekt\u00f8ren Wilfred forbi og vi tager op til hans hus for at se hans nye M-Kopa anl\u00e6g. Det er et fint lille LED TV p\u00e5 12V – 12Watt, men det kan ikke forsynes fra vores batteri pga. forskellige stik. Vi sammenligner ogs\u00e5 LED p\u00e6rerne og her er vores noget kraftigere og med et bedre lys. M-Kopa er 1,2W og vores er p\u00e5 5W og kan f\u00e5s endnu st\u00f8rre hvis det \u00f8nskes idet det jo er standard varer der kan k\u00f8bes i butikkerne. Det er en stor forskel til b\u00e5de M-Kopa og d-Light.<\/p>\n

Det er hyggeligt at hilse p\u00e5 Wilfreds familie og jeg f\u00e5r ogs\u00e5 snakket lidt med b\u00f8rnene. Vi g\u00e5r hjemad igen i totalt m\u00f8rke da det igen er str\u00f8m afbrydelse, men vi har heldigvis b\u00e5de flash-light og batteriet og en LED p\u00e6re med p\u00e5 turen…<\/p>\n

Dag 9
\n<\/b><\/p>\n

Jeg skal tidligt op i dag for at k\u00f8re 1,5 time op af dalen p\u00e5 motorcykel og m\u00f8des med Deborah, s\u00e5 vi kan k\u00f8re ind til Eldoret. Bestyreren Maina har bestilt en \u201ddriver\u201d med erfaring, da det er en lang tur p\u00e5 35 km ad st\u00f8vet grusvej med mange h\u00e5rn\u00e5lesving. Pris 800 Ksh (8USD) og han vil ogs\u00e5 kunne fragte 5 s\u00e6t batterier…<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Han ankommer kun 15 min forsinket (African time til tiden, m\u00e5ske endnu for tidligt…) og vi tager afsted. Han sp\u00f8rger til, hvorn\u00e5r jeg skal tilbage igen og jeg fort\u00e6ller ham at jeg bliver deroppe til i morgen og k\u00f8rer ned igen med bil. Vi f\u00e5r fyldt et par colaflasker benzin p\u00e5 hos en lille kiosk t\u00e6t p\u00e5 Sego og kommer til Muskut efter 5 km, hvorefter han vender om og k\u00f8rer tilbage mod Sego alt i mens har taler livligt i mobil telefon. Han siger han har glemt noget. Lidt f\u00f8r Sego m\u00f8der vi en dreng p\u00e5 omkring 15 (tror jeg), der f\u00e5r driverens jakke og n\u00f8gler. Han siger at han skal plante tomater ud og at hans lillebror vil k\u00f8re mig op. S\u00e5 meget for \u201ddriveren\u201d med erfaring…<\/p>\n

Det g\u00e5r nu fint og han k\u00f8re meget forsigtigt, hvilket ogs\u00e5 er godt med alle de bump p\u00e5 vejen. Omkring 5 km fra toppen samler vi en ekstra pasagerer op og k\u00f8rer alle tre videre \u2013 ca. 500 meter og s\u00e5 g\u00e5r vi i st\u00e5 \u2013 ikke mere benzin. Den tredje person bliver samlet op af en anden motorcykel og vi f\u00e5r at vide at vi bare kan trille to km ned igen og f\u00e5 et par liter benzin p\u00e5 ved en kiosk der s\u00e6lger dem i colaflasker.<\/p>\n

Ned og op igen og efter godt to en halv time er vi oppe. Hvad skal jeg sige\u2026<\/p>\n

Jeg m\u00f8der Deborah p\u00e5 toppen og vi k\u00f8rer ind mod Eldoret. Hun fort\u00e6ller at batterierne er blevet fysisk inspiceret i tolden og at vi ikke kan kan importere varerne samlet (panel, batteri, p\u00e6rer og lommelygte), men at det skal skilles ad og der skal betales told af de enkelte varer hver for sig. Hvorfor helvede fik vi s\u00e5 at vide sidste gang at det var ok og hvorfor er det f\u00f8rst i dag efter at jeg s\u00e5 og betalte tolddeklarationen i g\u00e5r at varerne stoppes? Andrew vores shipper er ogs\u00e5 frustreret og mener at tolderen vi fors\u00f8ge at f\u00e5 bestikkelse, men at vi skal holde fast.<\/p>\n

Vi f\u00e5r f\u00f8rst en ny opg\u00f8relse p\u00e5 590 USD, men senere laves den om til 420 USD, da vi n\u00e6gter at betale den h\u00f8je told, som sandsynligvis blev stillet os i udsigt for at vi i stedet skulle betale bestikkelse. Andrew f\u00e5r udarbejdet en ny tolddeklaration og pengene g\u00e5r direkte ind p\u00e5 Customer Revenue\u2019s bank konto, s\u00e5 vi er sikre p\u00e5 at der ikke bliver betalt bestikkelse. Deborah og jeg f\u00e5r en snak om, at hun skal f\u00e5 udarbejdet noget skriftligt materiale om vores firma og hvad vi laver og samle told papirer fra denne og sidste import og h\u00f8re myndighederne om, hvorfor der er forskel i p\u00e5 hvad vi f\u00e5r at vide. Vi bliver n\u00f8d til at have en skriftligt tilsagn p\u00e5 hvad vi skal g\u00f8re. Og her skal shipperen Andrew og import\u00f8ren Ofgen hj\u00e6lpe os. Jeg sp\u00f8rger ogs\u00e5 Deborah om hun kender nogle politikere, der evt. kan hj\u00e6lpe os. Det skal Deborah f\u00e5 p\u00e5 plads inden jeg tager herned igen til november for at f\u00f8lge op og lave endnu en pr\u00f8vesending, samt komme ud i landsbyerne i Tanzania, som jeg ikke n\u00e5r denne gang. (Jeg har senere udarbejdet skriftligt materiale om produktet og sendt til Deborah)<\/p>\n

Det er sv\u00e6rt at holde hum\u00f8ret oppe, men vi skal fokusere p\u00e5 at det vigtigste denne gang er at vise at vi har kunder og at de kan og vil betale for vores l\u00f8sning. Validering af omkostninger til produktion, fragt, distribution og salg kommer n\u00e6ste gang n\u00e5r vi har 1000 batterier klar.<\/p>\n

Vi f\u00e5r derfor ogs\u00e5 en snak om at Deborah skal lave en plan for hvordan vi lagrer, distribuerer og s\u00e6lger vores l\u00f8sning hele vejen fra Nairobi\/Mombasa og ud til de forskellige distrikter og videre derfra til landsbyerne. Metode og omkostninger.<\/p>\n

Vi skal have k\u00f8bt solcellebatteriet og h\u00e6vet penge til tolden og Deborah skal ogs\u00e5 have k\u00f8bet noget ind til sin mor. Hun laver en ulovlig parkering i anden r\u00e6kke og smutter over i en forretning, mens hun beder mig om at v\u00e6re klar til at flytte bilen hvis nogen skal ud. Hun er ikke v\u00e6k i mere end 5 minutter, men inden hun n\u00e5r at komme tilbage, kommer der en fyr og s\u00e6tter l\u00e5s p\u00e5 hjulet inden jeg n\u00e5r at reagere. Jeg fort\u00e6ller ham ar jeg blot lige venter p\u00e5 en og at jeg bare kan k\u00f8re lidt frem. Hvid mand (Mzungu) – mulighed for mange penge – s\u00e5 den g\u00e5r ikke. S\u00e5 da Deborah kommer tilbage er der ikke noget at g\u00f8re. Hun beder mig om at g\u00e5 op og h\u00e6ve penge til tolden, mens hun vil fors\u00f8ge at rede tr\u00e5dene ud.<\/p>\n

Da jeg kommer tilbage er hun v\u00e6k, men bilen st\u00e5r stadig midt p\u00e5 vejen og sp\u00e6rrer for de \u00f8vrige parkerede biler, hvor nogle nu gerne vil ud. Der kommer en mand hen til mig og sp\u00f8rger hvad der er sket \u2013 han s\u00e5 forl\u00f8bet og det er ikke normalt at udskrive b\u00f8der ved af- og p\u00e5l\u00e6sning specielt ikke n\u00e5r der er en chauff\u00f8r i bilen. Han siger at b\u00f8den normalt vil v\u00e6re p\u00e5 ca. 10USD.<\/p>\n

Da Deborah kommer tilbage fort\u00e6ller hun mig, at de ville have 50USD og at jeg jo bare kunne betale. Hun fortalte dem, at jeg skulle i lufthavnen og derfor var n\u00f8dt til at forlade stedet og at hun ikke kunne betale \u2013 s\u00e5 efter nogle krokodille-kvinde t\u00e5rer fik hun lov at g\u00e5 og bilen tilbage uden b\u00f8de. Smukt og retf\u00e6rdigt system\u2026<\/p>\n

Da vi endelig var p\u00e5 vej igen skulle vi blot hente solcellebatteriet \u2013 det viste sig s\u00e5, at de havde ingen p\u00e5 lager, s\u00e5 vi k\u00f8rte fra Eldoret uden at f\u00e5 noget som helst ud af dagen andet en r\u00e6kke sp\u00e6ndende oplevelser.<\/p>\n

Jeg n\u00e5ede heller ikke i lufthavnen og kommer derfor ikke til Nairobi, men chauff\u00f8ren er kommet ned til Andrew og venter p\u00e5 at varerne kommer ud af tolden nu hvor vi har betalt den ekstra told.<\/p>\n

Jeg er blevet sat af p\u00e5 et Java Coffee House, mens Deborah k\u00f8rer hjem for at hente sin s\u00f8ster, der ogs\u00e5 skal i lufthavnen her til aften og tilbage til Irland og Facebook igen.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Her sidder jeg s\u00e5 og skriver dagbog samt mails til SolarKiosk og Rafiki Power i Tanzania for at fort\u00e6lle dem at vi bliver n\u00f8dt til at uds\u00e6tte bes\u00f8gene i landsbyerne grundet forsinkede batterier til jeg kommer tilbage igen til november, men at jeg rigtigt gerne vil m\u00f8des med dem i n\u00e6ste uge for at planl\u00e6gge n\u00e6rmere. N\u00e6ste uge i Tanzania skal bruges p\u00e5 at f\u00e5 varerne ud af tolden der og f\u00e5 etableret vores lokale virksomhed s\u00e5 vi kan f\u00e5 betalingskanalerne op at k\u00f8re.<\/p>\n

Mht. betalingskanaler skriver jeg ogs\u00e5 en mail til M-pesa her i Kenya og beder dem om at fjerne vores validering af betalingerne og kun sende os en bekr\u00e6ftelse p\u00e5 at betalingen er g\u00e5et igennem. P\u00e5 den m\u00e5de kan vi ikke afvise betalinger, men vi kan l\u00e6gge dem ind i vores database og dermed styre vores batterier. Den n\u00e6stbedste l\u00f8sning og s\u00e5 m\u00e5 vi hen af vejen f\u00e5 validering op at k\u00f8re. Nu h\u00e5ber jeg s\u00e5 bare at M-pesa kan reagere lidt hurtigt s\u00e5 vi kan komme i gang med at f\u00e5 kunder ind i butikken i morgen\u2026<\/p>\n

Det er i \u00f8vigt en god milkshake\u2026<\/p>\n

Der er rigtig god G4 forbindelse her p\u00e5 JAVA House, s\u00e5 jeg f\u00e5r ogs\u00e5 ringet hjem og talt l\u00e6nge med Annie \u2013 og f\u00e5r h\u00e6ldt lidt af. Det var dejligt at snakke med hende igen over en god forbindelse.<\/p>\n

Jeg bliver hentet omkring kl. 20 af Deborah og hun fort\u00e6ller at batterierne ikke er kommet ud af tolden inden de lukkede \u2013 fuck en dag!<\/p>\n

Dag 11
\n<\/b><\/p>\n

Deborah k\u00f8rer mig ned i dalen, hvor vi vil bes\u00f8ge den testfamilie, der har et af batterierne for at h\u00f8re om de sidste dages erfaringer. Det er heldigvis g\u00e5et rigtigt godt og de er klar, n\u00e5r vi kommer med betalingsl\u00f8sningen.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

De bruger kun ca. 25% af batteriets kapacitet dagligt og kan tjene til den daglige leasing betaling p\u00e5 30 eller 40 Ksh ved at oplade naboers mobiltelefoner. Taksten herfor er normalt 10 Ksh, og da de kan lade 4 af gangen kan det faktisk blive en god forretning\u2026.<\/p>\n

Videre hen p\u00e5 Sego Lodge for at spise frokost og pakke mine sager s\u00e5 vi kan k\u00f8re til Eldoret lufthavn, hvor jeg skal flyve kl. 20.<\/p>\n

Jeg bliver sat af der hvor jeg ogs\u00e5 skrev dagbog i torsdags og f\u00e5r fulgt til op p\u00e5 dagbogen igen i dag.<\/p>\n

Ankommer kl. ca. 22 til Holiday Garden Inn i Nairobi og f\u00e5r mig et tiltr\u00e6ngt bad og en snak med Annie derhjemme.<\/p>\n

Dag 13
\n<\/b><\/p>\n

Jeg skal ud i tolden i dag og have vores batterier frigivet og venter p\u00e5 at chauff\u00f8ren Michael kommer og henter mig. Mens jeg venter skriver Christina fra Prime Cargo at forsendelsen til Tanzania er yderligere en uge forsinket og nu f\u00f8rst kommer n\u00e6ste s\u00f8ndag \u2013 efter at jeg er taget hjem.<\/p>\n

Det er da utroligt som det hele tr\u00e6kker ud denne gang\u2026<\/p>\n

Vi er ude ved Andrew ca. kl. 11 og jeg har to timer inden jeg skal videre med bus til Arusha i Tanzania. Andrew fort\u00e6ller at der nu kun er formalia tilbage og at KEBS har droppet de ekstra 15%. Det var godt! Vi f\u00e5r os en snak om mulighederne for at importere via Kina og Mombasa og her kan Andrew godt v\u00e6re med og give Deborah et tilbud p\u00e5 at f\u00e5 en 40\u201d skibs container ud af havnen og transportere den videre til ex. Eldoret. Vi vi have ca 20 dage til at t\u00f8mme den og f\u00e5 den retur.<\/p>\n

Batterierne n\u00e5r ikke ud af tolden inden jeg skal videre, s\u00e5 jeg kan ikke n\u00e5 at SW-uploade og s\u00e6tte simkort i dem. Det betyder at vi ikke kan distribuere dem ud til familierne f\u00f8r jeg er tilbage igen.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Mens jeg k\u00f8rer med Riverside bussen mod Arusha skriver Deborah at nu er batterierne ude af tolden og p\u00e5 vej mod Eldoret.<\/p>\n

Jeg bliver hentet af min chauff\u00f8r Arnold i Arusha og bliver k\u00f8rt til Flamingo-hotellet efter en optankning af mit Vodacom abonnement.<\/p>\n

Og s\u00e5 g\u00e5r jeg i seng kl. ca. 22 \u2013 igen lidt tr\u00e6t at det hele\u2026<\/p>\n

Dag 14
\n<\/b><\/p>\n

Jeg bliver v\u00e6kket tidligt om morgenen fordi Annie sender en SMS \u2013 hun er tidligt p\u00e5 den i dag. Vi f\u00e5r os en god lang snak og det hj\u00e6lper vist b\u00e5de p\u00e5 hendes og mit hum\u00f8r. S\u00e5 er jeg klar til dagens dont!<\/p>\n

Efter morgenmaden begynder jeg at lave et nyt detaljeret budget for kombinationen af b\u00e5de DK og Afrika selskaberne. Det skal vi bruge til at validere vores forretningsmodel, der nu er ved at tage form med b\u00e5de produktion, transport, eksport\/import, fortoldning, lagring, distribution salg og service.<\/p>\n

Det er med alle de nye input stadig en rigtig god forretning vi har gang i og vi m\u00e5 bare se at overkomme de forhindringer der opst\u00e5r!<\/p>\n

Jeg har arrangeret m\u00f8der med Vitto, den tidligere bogholder fra RafikiPower kl. 14 og med Kisuejo og Ian, der skal v\u00e6re medejere af vores TZ selskab, samt advokaten Mutabazi kl. 17. Herefter skal Kisuejo og jeg m\u00f8des med Arnold og en ven af ham der hedder Linus, der arbejder som\u00a0 marketingchef for et solenergi firma.<\/p>\n

Vitto har lavet unders\u00f8gelsen af hvordan familierne har brugt og taget i mod vores batteril\u00f8sning. Vi aftaler at han skal lave den f\u00e6rdig og tage ud i landsbyen en sidste gang og ogs\u00e5 tage nogle billeder. Sp\u00f8rgsm\u00e5lene er hvem har brugt batteriet (beskrivelse af familien) og hvad har de brugt batteriet til og hvor tit har de skullet oplade det? Hvilke muligheder for forbedringer ser de og hvordan kan batteriet v\u00e6re med til at give dem en indt\u00e6gt? Hvordan ser de muligheden for at betale de 700 Tsh dagligt + 1500 TSh for en opladning \u2013 ca. 6500 ugentligt? Har de mulighed for mobil betaling.<\/p>\n

Vi aftaler ogs\u00e5 at Vitto skal pr\u00f8ve at skitsere en model for distribution inkl. omkostninger af vores l\u00f8sning med involvering af lokale agenter.<\/p>\n

De to rapporter skal v\u00e6re f\u00e6rdige til jeg kommer herned n\u00e6ste gang og vi aftaler en betaling for arbejdet p\u00e5 200.000 Tsh ca. 80 USD.<\/p>\n

M\u00f8det med advokaten giver en update p\u00e5 hvorfor selskabet endnu ikke er registreret. Det skyldes at alle borgere i Tanzania pt. er i gang med at f\u00e5 nye ID kort og dette nye ID kort skal bruges ved registrering af selskabet. S\u00e5 snart Ian og Kisuejo har f\u00e5et deres kort kan selskabet v\u00e6re registreret i l\u00f8bet af 10 dage. Herefter skal revisoren Robert indhente VAT og TIN nummer og med dem kan vi g\u00e5 i gang med at f\u00e5 en bank-konto og mobilbetalingskonti. Dette arbejde laves af Robert. Inden da skal Ian, Kisuejo og jeg have lavet stiftende generalforsamling, hvor afl\u00f8nning mv. fastl\u00e6gges. Dette kan advokaten udarbejde til vores underskrift. Robert skal unders\u00f8ge forholdene omkring VAT fritagelse p\u00e5 solcelle udstyr. (der er shipperen Kilasara ogs\u00e5 obs p\u00e5)<\/p>\n

Det sidste m\u00f8de med Arnolds ven Linus gav en god indsigt i hvordan andre firmaer finder kunder via agenter der f\u00e5r aftaler i hus og s\u00e5 k\u00f8rer Linus og andre managers\/teknikkere ud og s\u00e6tter anl\u00e6ggene op. De har en app til registrering af kunder og kunde forhold. Kunder betaler over mobile pay. Hvis de ikke selv har en konto kan de betale kontant via en af de mange shops, hvor der inds\u00e6ttes p\u00e5 mobilbetalingskonti. De kan s\u00e5 overf\u00f8re bel\u00f8bet til Mobisol og den kundekonto som kunden har.<\/p>\n

De laver events i landsbyerne, hvor de k\u00f8rer ud og fremviser anl\u00e6gget og f\u00e5r aftaler i hus. Linus har lavet markedsf\u00f8ringsmateriale, foldere, radio-spots, T-shirts mv. og han st\u00e5r ogs\u00e5 for noget af bogholderiet og regnskabet. Det viser sig at han m\u00e5ske gerne vil arbejde for os og det m\u00e5 vi jo tage stilling til n\u00e5r vi kommer t\u00e6ttere p\u00e5. Han virker som en solid fyr. Han forklarer ogs\u00e5 det forhold vi har observeret at andre selskabers anl\u00e6g har ry for ikke at virke l\u00e6ngere n\u00e5r de overtager anl\u00e6gget. Han forklarer at det er fordi de skal k\u00f8be et nyt batteri (det er et alm stort blybatteri, hvor der kan tilsluttes udstyr uden om chargeren), da det tit er blevet overbelastet, da de har tilsluttet for meget udstyr til det. Det er noget vi skal v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5.<\/p>\n

Det var den dag \u2013 i morgen g\u00e6lder det Rafiki Power og en k\u00f8retur ud til Kisuejo\u2019s ladsby Marangu ved foden af Kilimanjaro.<\/p>\n

En god dag, hvor tingene igen er g\u00e5et lidt fremad…<\/p>\n

Dag 16
\n<\/b><\/p>\n

I dag skal vi k\u00f8re rundt og finde kunder i Marangu omr\u00e5det. Vi bes\u00f8ger b\u00e5de familier, skoler og hospitaler. Markedet er stort \u2013 ogs\u00e5 for kontantbetalere, der gerne vil have et backup system. Ogs\u00e5 turist bureauerne er meget interesseret i vores l\u00f8sning til brug p\u00e5 trekking og safarier.<\/p>\n

Jeg aftaler med Kisuejo at han laver en lille rapport over dagen. Den er her:<\/p>\n

\u201dIt was pleasure to walk together around the village and talk with villagers about our products, also am glad that we visit some of the tourism company in Moshi known as Top Climbers, they accept our products and I hope we can do business with them.<\/p>\n

We also visit Marangu hospital, we meet doctors and were interested too in have our products.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Around village people were interested in our products too although they had some questions on the payments, some ask if is possible to pay in advance before they take a battery, some ask if is we can reduce the price and other questions were if possible to have a camera chargers and mac-book charger.<\/p>\n

They ask also if they can pay big amount of money in advance like paying 300,000 and later 150,000 until they finished.<\/p>\n

As the company we need to figure out how we can negotiate with our customers so that they can be satisfy.<\/p>\n

All in all the trip was good and we can create a good market for the future.\u201d<\/p>\n

Vi n\u00e5r ikke op til Kilimanjaro Gaten for at tale med dem om brug af vores batteri i deres hytter p\u00e5 bjerget, men det vil Kisuejo og hans far f\u00f8lge op p\u00e5 i n\u00e6ste uge. Hans far er gode venner med administratoren der.<\/p>\n

Inden vi skal tilbage mod Arusha og jeg skal videre til Dar f\u00e5r vi tid til at g\u00e5 en tur ned i dalen, hvor der er et vandfald \u2013 det er en flot tur og her skal jeg helt sikkert have familien med hen.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Jeg kommer frem til Dar Es Salaam og mit hotel (Transit Airport Motel) kl. 23.30 og er godt tr\u00e6t. Motellet ligger ved siden af lufthavnen i et mindre velhavende (l\u00e6s fattigt) kvarter.<\/p>\n

Den sidste dag!
\n<\/b><\/p>\n

Jeg har to m\u00f8der i dag. F\u00f8rst et med Attu, hun er Customer Service Director for PowerGen (De har k\u00f8bt Rafiki Power). De er et amerikansk selskab og er det st\u00f8rste micro-grid selskab i Afrika. Det er et super m\u00f8de med Attu. De har i PowerGen diskuteret vores l\u00f8sning p\u00e5 h\u00f8jeste niveau, efter de blev gjort bekendt med vores l\u00f8sning gennem Rafiki Power. Vores l\u00f8sning kan g\u00f8re at de kan garantere en vis d\u00e6kning, n\u00e5r de byder ind p\u00e5 offentlige projekter om elektrificering. Deres bekymring er kvaliteten af vores l\u00f8sning (de kender den jo ikke) s\u00e5 det er perfekt at k\u00f8re en test i en af deres landsbyer til november med et par af vores batterier.<\/p>\n

Det n\u00e6ste m\u00f8de er med Marc fra SolarKiosk. Inden da n\u00e5r jeg lige at f\u00e5 frokost p\u00e5 den l\u00e6kre italiensk inspirerede \u201dMeditaranien Restaurant\u201d, der ligger helt ud til vandet- Dejligt sted som jeg har bes\u00f8gt hver gang jeg er i Dar.<\/p>\n

Marc har og har haft travlt og er ogs\u00e5 i m\u00f8de med Ketan (det var ham og Thomas jeg holdt det f\u00f8rste indledende m\u00f8de med). Vi f\u00e5r dog lige vendt deres erfaringer som Anastasia har skrevet om. Deres bekymring er at folk begynder at bruge batteriet til at lade mobiltelefoner op med. De kan helt tydeligt se at betalingen herfor i kiosken er g\u00e5et ned siden kiosk ejeren er begyndt at anvende batteriet. Det g\u00f8r hun gratis i denne omgang og derfor f\u00e5r hun selv hele profitten \u2013 det vil jo ikke ske n\u00e5r de begynder at betale for opladning af batteriet. Det f\u00f8rer os over i en gennemgang af den model vi har t\u00e6nkt os at tilbyde b\u00e5de kunder og kioskejer mht. anvendelse af batteriet.<\/p>\n

Marc er godt tilfreds med vores f\u00e6lles projekt og gl\u00e6der sig til at betalingerne ogs\u00e5 kommer til at virke. Han vil efterf\u00f8lgende sende mig Anastasias rapport.<\/p>\n

Jeg er rigtigt godt tilfreds med de sidste par dage hernede og selvom meget er g\u00e5et sk\u00e6vt er der ogs\u00e5 meget der har f\u00f8rt os videre i vores proces med at f\u00e5 en b\u00e6redygtig virksomhed op at k\u00f8re.<\/p>\n

S\u00e5 jeg er fortr\u00f8stningsfuld og stadig overbevist om at vi har fat i noget sp\u00e6ndene og stort!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Min tur til Kenya i september-oktober 2018 havde til form\u00e5l at for testet importprocedurer, distribution, mobilbetalingssystemer og de partnerskaber vi har bygget op. Det var en tur med mange udfordringer – som heldigvis blev l\u00f8st til sidst – men som under vejs gav meget hovedpine. Her f\u00f8lger et udpluk af min dagbog fra turen: Dag […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":869,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[1,1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/722\/"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post\/"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2\/"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/comments\/?post=722"}],"version-history":[{"count":14,"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/722\/revisions\/"}],"predecessor-version":[{"id":1996,"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/722\/revisions\/1996\/"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/media\/869\/"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/media\/?parent=722"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/categories\/?post=722"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pp-power.com\/da\/wp-json\/wp\/v2\/tags\/?post=722"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}